En sak har jag lärt mig under min tid som löpare – Återhämtning!

Återhämtningen kan sammanfattas såhär:

  1. Mat
  2. Nerjogg
  3. Kompressionskläder
  4. Vila med kompressionsbyxor
  5. Återhämtningslöpning
  6. Strech & avslappning

Direkt efter loppet försöker jag få i mig mat och dryck. Oftast har jag lättast att trycka i mig en pulvermix då det kan vara svårt att äta. 

Efter mat men innan jag kallnar försöker jag jogga en sväng. Oftast blir det bara några hundra meter, men att jogga i 10 minuter gör mirakel för kommande dagar.

Efter joggen åker jag hem och duschar och klär på mig tighta kompressionsbyxor. Byxorna får gärna vara på runt 12h efteråt. Kompressionen stimulerar blodcirkulation vilket i sig gör att stumheten, i ben och vader, går över/ inte käns av. Ofta sover jag i byxorna och vaknar med ganska bra ben. Utan kompression är jag väldigt stel och stum.

Återhämtning är det ända som kompressionsbyxor är bra på (för mig iaf). Jag har testat springa med dem men det är bara trångt och besvärligt.

Efter en natts sömn vill jag få igång benen igen. Då tar jag ett lugnt pass som är så långt att jag hinner bli ordentligt varm och svettig (5+ km) men inte trött i benen. Efteråt kör jag en ordentlig strech/yoga.

Ett sånt här återhämtningprogram gör susen för mina ben. Ett dygn efter loppet har jag lite träningsvärk (och bristningar om jag löpt riktigt hårt) men är annars ganska redo att, på nytt, köra igång med träning.