Dom säger att man ska testa sig då och då för att se hur formen artar sig. Det passar ju ganska bra när jag känner att jag behöver få upp mer tempopass.

Sagt och gjort. Test 5km, lätt utför. Förhoppningen var att så mitt tidigare rekord på 19:06 med ca 30s. På nåt sätt tänkte jag 3:45 tempo i 4km och en vass avslutning.

Jag startade lugnt, för lugnt 3:55 på första. Dock kändes det som ett enkelt tempo vilket är trevligt att veta inför sub40 lopp på milen.

Andra försökte jag öka intensiteten vilket resulterade i 3:50. Trots att jag nästa sprungit halva var jag inte särskilt trött. Jag höll i ett jämt tempo i den lite ”tyngre” 3e km – 3:56.

Under 4e började jag sträcka ut. Kände att det började bli bråttom om jag skulle spräcka 19minuters gränsen. Jag hade riktigt fint flyt och gjorde kilometern på 3:42.

Sista är mycket utför och det var bara att stå på för allt vad benen håller för. Med en avslutande 3:34 lyckades jag pressa mig in på 18:56, dock långt från 18:30ish, men ändock personligt rekord.
Jag kände mig ganska pigg efteråt, vilket säkert beror på de längre långpassen. Dock saknade jag det naturliga 3:40-tempot som jag hade hoppats på. Det har iof även märkts på tusing-intervallerna som jag springer runt 3:50.

Få väl vässa farten med lite 400ingar inför milloppet om 3 dagar..