Då Corona stängt ner alla lopp i år hamnade garnisonsmästerskapet 10km, plötsligt, som säsongens höjdpunkt.

2v försök till toppning. 2a veckan ungefär 50% av normal mängd.

Planen för loppet

Jag siktade på att gå ut hårt och försöka kriga för att hålla ihop på andra halvan. Målet var 18.10 första 5km (3.38) och därigenom ge mig möjlighet på sub36 eller om det är för snabbt åtminstone sub 37 genom att klara sista 5km på 18.45.

Loppet

Jag gick ut snabbt, det kändes bra och lätt. Ingen hängde med så jag anade att det kanske gick för fort- efter några hundra meter låg farten runt 3.00 så jag började bromsa rejält. Första kilometer gick på 3.30, vilket var som väntat.

Vid andra kilometern vände loppet in mot vinden och det blev riktigt svårt att ligga i täten och hålla farten. Det fanns ingen i ryggen så det var bara att försöka hålla upp kadensen och kontrollera andningen.

5km passerades på 18.28 (ca 25s före 2an). Nu gick det lätt uppför i nån km och jag fick svårt med farten som föll till 3.48. Men så blev det medvind och helt plötsligt gick 7e km på 3.36. 8e och 9e var tunga, ingen motivation då 2an låg långt bakom och vinden gjorde det svårt att flyta på.

Med 1km kvar förstod jag att sub 37 var nära så jag sträckte ut steget och sprang kontrollerat på 3.27 vilket gav sluttiden 36.54

Under våren har mina pass varit antingen lugna eller jättelugna. 5.10-5.30/km. Jag har siktat på volym.

Med en bra pod eller härlig natur har passen känts givande. Kroppen har aldrig pressats och känns starkare allt som träningen fortsätter.

Nån enstaka gång, kanske varannan månad har jag fått feeling och blåst på.

Idag var en sån dag. Kände att 4km och riktigt fort var rätt.

Kroppen hade ok med energi, andningen funkade och musklerna var ok. Så uppvärmning och sen blåsa på. Ganska platt grusstig var underlaget.

14:00, 3.30 i snitt och hyfsat kontrollerad löpning. Vid 3.20 tempo börjar benen bygga syra, så enligt teorin borde jag lägga mig runt 3.20-3.30 för att öka tröskel, men det förstår ju alla att det är för snabbt.

Bättre med lugnt..

Under våren försöker jag nå minst 20mil/månad i snitt utan att bli seg.

Upplägget blir 6-8km i lugn 5:15 tempo med nåt längre(16-25) eller snabbare per vecka.

Det känns bra. Kroppen blir sakta starkare och pigga dagar inträffar allt oftare.

När jag lätt tar mig runt 6mil/ vecka tänker jag mig långsamt öka farten på några pass.

Under grundträningen vill jag orka 1långpass(+25) och 1 tröskel eller intervall per vecka. Nu känns det fortfarande för tufft..

Vinterlöpning

Nike zoom Pegasus! Efter ca 3mil sandpappersbetong är sulan nästintill oförstörd. Bara lite nött längst ut på vänster sko.

Jämn kroppsstyrka och löpskolning är nog främsta lösningen.

Tung i benen och dämpad efter debaclet nån dag begav jag mig till stockholm med ambitionen att jogga igenom och få ett träningspass i det bra vädret.

Började loppet helt utan stress, bara följde med i det lugna inledningstempot. Första 2km gick på 9:40! Sen glesnade stoppklossarna i banan och samtidigt hittade jag mitt gamla löparflyt.

Första 5 flöt på oväntat enkelt (~21;30) så jag började fundera vartåt detta barkade. Jag tänkte att jag håller igen ordentligt fram till 10, och tidigast vid 16 får jag pressa lite.

I mål på 1:27:50 efter en stark avslutning; 20 &21a km på tot 7:46.

En 3e plats i FMM m45 var ju klart oväntat när jag skulle ut på en joggtur..

46.7km

20km löpning i sprakande sommarlandskap

på 90 soliga minuter lyssnandes till Stina Wolters sommarprat följt av ett svalkande bad

Härligt, härligt!

Härlig sommarkänsla i Stockholm i dag. Med elitpodden i lurarna och solen på himlen skruttade jag runt 21km på 110min

På dagen inför loppet var jag ordentligt nervös. Jag har räknat mycket på vad jag kan tänkas prestera. Excelark med träningsfarter och tidigare tider. 16:58 hoppades jag på men tänkte att 17:15 ändå är ok.

Jag vet att första 2km är snabba (tänkte att 7:10 är målfart för att ge möjlighet för bra avslut) och sen gäller det att tugga i 2 tunga km innan slutet delen kommer. Dom tunga kilometrarna går lätt uppför med en del knix och knöligt gräs. Jag ville vara beredd på att det skulle vara tokjobbigt men ändå hålla positiva tankar, försöka hålla uppe kadens och ge mig möjlighet till en bra avslutning.

T-35 började jag uppvärmningen. 1km lugnt följt av 1km med högre fart och några fartökningar. Här ville jag få upp pulsen och snabbt få in kroppen i andra andningen.

Benen kändes tunga men i slutet av värmningen hittade jag steget och allt kändes bra. Några stegringslopp senare stod jag längst fram i starten, småpratade, och dopade kroppen med 3st dextro.

Starten gick med sedvanlig rusning. Första 200m gick i 3:00 tempo och ändå låg jag typ 20a. Jag saktade ner och försökte slappna av i löpningen, vilket funkade bra och jag gjorde en hel del platser när torrisarna fick bekänna färg. 1a km gick på 3:26 och jag låg typ 10a.

2a km är utför i början och jag pumpade på för att ta platser. Vid slutet av kilometern börjar de gå lätt uppför och jag tar typ 9 eller 10 plats. Tror jag passerar 2km på 7:04, bra tänker jag, lite tillgodo och ganska pigg.

På 3e km börjar jag få hugg på först 8e och sen 6&7e platsen. Jag försöker springa lätt men kroppen skriker, men jag märker att jag närmar mig 7an ganska snabbt, så jag ökar mot rött för att få en rygg i motvinden. Tänker att det snart är lättare terräng och jag bara behöver pressa en stund till. Vid 3km (ca 10:50) går jag ifatt 7an och trycker för att ta rygg på 6an som ligger 4-5s före. Ganska snart går jag om 6an som går långsamt, men ökar och tar rygg på mig. Jag ökar kadensen ytterligare för att grilla honom och får en liten lucka. Ett tag tänker jag att 7e eller 8a är ganska bra det också och funderar på att slå av takten, men så märker jag att killen i ryggen börjar släppa, så jag går fullt i utförslöpet upp till 4km (ca 14:20). Jag ligger i ca 3:10 fart och tänker att nu är det inte långt och jag får inte så av nu. Med 500m kvar går 5an ihop med 10ans löpare som springer på runt 40. Nu blev det stökigt och svårt att hålla farten, men väl inne på arenan hittar jag ett spår och försöker öka. Jag får för mig att jag kan lyckas komma in på 16:58 så jag spurtar allt jag kan, vilket är tur då 7an närmat sig och bara är några meter efter. Uppenbarligen var jag ganska slut för det gick ju klart snabbare ön 16:58..

Imål kom jag på en 6e plats på tiden 16:37.

Sjukt nöjd med placeringen, lyrisk över tiden och stolt över hur jag hanterade tröttheten och den mentala biten.

Nu tävlar jag helst inte nåt mer, men det kan ju säkert bli stockholms halvmaraton i höst.

Träningsläger över 4 dagar i Lidköping.

Onsdag – resa och lätt jogg.

Torsdag- löpning 14,5km, fartlek

Fredag – terränglöpning 15km, simning, cykel

Lördag – terränglöpning 12km, simning

Inte så jättemycket löpning men en hel del träning.