Sjätte veckan har präglats av håglöshet. Formen är riktigt bra men jag har ingen energi.

Hösten är här iaf.


Nyckelpass:

  • Tisdag: Snabbdistans 10k (4:10)
  • Onsdag: 10×200 backe
  • Fredag 4x4min (3:20-3:30)
  • Lördag Snabbdistans 7km(3:55)
Annonser

Säsongens sista riktiga värdemätare (VM är terränglöpning vilket jag aldrig tävlat i förut) är Hässelbyloppet. Förhoppningen var att prestera på topp och få ett resultat jag kan vara nöjd med (höga36 eller låga 37).

Åkte till stockholm och joggade de sista km in så att jag var på plats 30min innan start. Det var riktigt kallt, så man ville inte gärna ta av uppvärmningskläderna för tidigt.


Starten gick och jag hamnade trångt men i en bra löparklunga. Första 3k flöt på bra (11:00) och jag kände att farten fanns. 3:30-tempo slet inte så hemskt och 3:40 kändes bra. Vid 4Km är man sliten med löpningen flöt på. 5km passerades på 18:31- perfekt fart för att ge mig slagläge mot en bra tid.

Tyvärr stumnade benen rejält och 6,7 & 8e km gick runt 3:55. I slutet försökte jag skärpa till mig och öka farten men det fanns inte så mkt pulver kvar. Passerade 9km på 34:03 och ökade lite inför sista 250 som går på bana. Väl inne på Hässelby IP släppte jag på och lyckades spurt in på 37:43.

Inte jättebra, men skönt med ett förbättrat pers iaf. 

Antagligen har jag kört för lite långintervaller (farten finns där men inte så länge) och så saknar jag lite bålstyrka (öm i sidorna).

Femte veckan har, hur konstigt det nu kan låta, ägnats åt att toppa formen inför Hässelbyloppet. Veckan har präglats av korta pass med lite högre fart.

Nyckelpass

Tisdag: Tabatha – 10 x 20s med 10s vila

Onsdag: 7x400m överfart

Söndag: 10km tävling 37:43

Totalt i veckan: 44km

Fjärde veckan, tillika vilovecka, är en lugn vecka med två återhämtningsdagar och generellt kortare distanser. Detta passar bra då Hässelbyloppet går om 8dagar (i slutet av v5/8).

Hälsenekänningen har tilltagit men ännu inte blivit ett problem, men antagligen måste jag ta itu med hälsenan på riktigt efter Hässelby.
Nyckelpass i veckan har varit intervallerna:

  • 10×400 i 3:35-fart på gräs
  • 6x1000m runt 3:40 på grus
  • 3km+2km+2x1km på asfalt runt 3:40

Tot 27.1 mil under september

Tredje veckans träning har präglats av arbete – dvs övning på jobbet.

På onsdagen löp-tränade jag för 11e dagen i rad, utan att känna mig särskilt trött i benen.

Onsdagspasset var ett av de tuffaste som jag kört. Tanken var att köra 9x3min och lite hårdare varje intervall, men farten var hög som det var. Det kändes riktigt häftigt att köra så hårt.

På fredagen körde jag tempopass. Hård löpning 2 varv i terrängspåret. Det kändes bra och gick lätt att ligga precis på gränsen till mjöklsyra. Sluttiden (25:40) var riktigt bra, 27min hade jag förväntat mig och jag hade hoppats kunna klara 26:30-isch.

Långpasset blev lite kortare(17km) än förväntat (20+) då jag fick skav och hälsenan började ömma.

En bra vecka med mycket tuff löpning på ojämnt underlag.

Nyckelpass under veckan är:

  • Onsdag 8x3min @3:35-3:50
  • Torsdag Total vila!
  • Fredag 7km tempo @ 25:40
  • Söndag 17km Långpass

 

Totalt ca 70km

Vecka 2 av8. I början av veckan kände jag mig tung men allt eftersom veckan gått känner jag mig allt starkare.

Hälsenan i vänster fot som jag haft känning av i flera veckor är oförändrad inte sämre men kanske lite bättre. Ljumskarna är nästan bra.

Totalt 75km med löpning varje dag.

Nyckelpass:

  • Måndag 10×400 @85s på gräs 
  • Onsdag 5x5min @3:50
  • Lördag tävling – 10k @38:54

På träningsscheman står det 7+2 @3:45-4:00. Svårt pass att få till själv.

Anders kom med den lysande idén att tävla istället.

Sagt och gjort, 2km uppvärmning sen tävling.


Tanken var att gå under 4:00/km gärna 3:50-3:55.

Ut tempot var hårt, något som många fick lida av på vägen upp mot kung Björns hög. 

Vädret var varmt, nästan för varmt utanför skuggan av träd. Jag försökte hitta flyt i löpningen vilket funkade hyfsat i 3:50 när underlaget var bra.

Jag ökade lite i slutet och kom i mål på 38:55-isch. Typ 3:54, helt ok träningspass.